METODOLOGIA - Sygnalizacja świetlna na odosobnionym przejściu dla pieszych

Nowy projekt

Aby utworzyć nowy projekt wybierasz przycisk na belce pod menu:

Następnie w prawym górnym rogu panelu "Teczka projektów" klikasz w ikonę zaznaczoną białą strzałą niżej:

a potem uzupełniasz informacje o projekcie...

Opis pól zaznaczony "pogrubieniem" jest obowiązkowy, pozostałe informacje są opcjonalne.

Pamiętaj, że po utworzeniu nowego projektu - ustaw go jako aktywny projekt!.

Aktywny projekt

Informacje o aktywnym projekcie znajdziesz zawsze pod menu w belce.

Zmiana projektu

Aby dokonać zmiany projektu należy w belce pod menu wcisnąć przycisk

Następnie z listy projektów w zakładce "TECZKA PROJEKTÓW" aktywujesz wybierając przycisk wskazany strzałą czerwoną.

Po koliknięciu w przycisk - wiersz projektu podświetli się na pomarańczowo - sygnalizując, że otwarto tę teczkę projektu do którego teraz bedą zapisywane obliczenia.

Dane ogólne

Przy tworzeniu nowego projektu podajesz podstawowe informacje nt odcinka.

Geometria jezdni i przejścia

W tej części podajemy parametry jezdni:

  • * szerokość pasa/ów ruchu,
  • * ilość pasów ruchu,

zaś tutaj podajemy parametry przejścia dla pieszych.

Wyspa dzieląca

Jeśli przejście dla pieszych będzie prowadzone przez wyspę dzielącą (może być nią azyl lub pas zieleni) nalezy to uwzglednić w obliczeniach.

Możemy także ustalić czy przejście dla pieszych może odbywać się etapowo tj. dochodzi do wyspy i tam może oczekiwać na nowy sygnał zielony.

Takie rozwiązanie jest możliwe, co wpływa poprawnie na przepustowość odcinka drogi skracając długość cyklu. Niestety to powoduje także negatywne oddziaływanie na pieszego - musi przekraczać jezdnię "na raty". W takim przypadku w strefie wyspy dzielącej musi być odpowiednia przestrzeń na oczekiwanie pieszego na sygnał zielony.

Dane ruchowe

W tej części podajemy dane ruchowe tj:

Program sygnalizacji

W tej części podajemy dane ruchowe tj:

Czas międzyzielony

Podstawą przyjęcia cyklu sygnalizacji jest ustalenie minimalnych czasów międzyzielonych dla strumieni kolizyjnych.

Czas międzyzielony – czas między chwilami zakończenia i rozpoczęcia sygnałów zielonych dla dwóch wzajemnie kolizyjnych strumieni ruchu, z których pierwszy jest strumieniem ewakuującym się, a drugi wjeżdżającym lub wkraczającym

W oknie wynikowym widzimy tabele z wyliczeniami cząstkowymi i na tej podstawie wyznaczamy macierz czasów międzyzielonych.

Macierz czasów międzyzielonych

Po wyliczeniu czasów międzyzielonych można wyznaczyć macierz czasów międzyzielonych.

Minimalna długość sygnału zielonego dla pieszych

Długość przejścia dla pieszych wraz z ew. wyspą dzielącą wpływają na wyznaczenie minimalnej długości sygnału zielonego dla pieszych.

Sygnał zielony

Po wprowadzeniu danych wyjściowych w oknie Wyniki możemy zobaczyć informacje nt wyliczonego programu sygnalizacji świetlnej jak i zweryfikować miary ruchu panujące na wybranym odcinku. Poniżej zaznaczono je w oknie wynikowym.

Jak widać wyżej w wyniku obliczeń dostajemy paski barwne sygnalizacji świetlnej.

Jeśli chcemy dokonać zmian długości sygnałów zielonych to możemy wpisać dowolne długości w wierszu na szaro.

Tabele zbiorcze

Możesz w tabelach poniżej sprawdzić jakie będą panować warunki ruchowe.

Program sygnalizacji pokazany w tabelach wychodzi z długości cyklu sygnalziacyjnego zaś sygnały zielone rozdzielone są proporcjonalnie do stopnia nasycenia.

Do druku

W każdym momencie wyniki obliczeń możesz zapisać do pliku PDF stanowiącego załącznik do projektu.