METODOLOGIA - Sygnalizacja świetlna na zawężonym odcinku drogi

Nowy projekt

Aby utworzyć nowy projekt wybierasz przycisk na belce pod menu:

Następnie w prawym górnym rogu panelu "Teczka projektów" klikasz w ikonę zaznaczoną białą strzałą niżej:

a potem uzupełniasz informacje o projekcie...

Opis pól zaznaczony "pogrubieniem" jest obowiązkowy, pozostałe informacje są opcjonalne.

Pamiętaj, że po utworzeniu nowego projektu - ustaw go jako aktywny projekt!.

Aktywny projekt

Informacje o aktywnym projekcie znajdziesz zawsze pod menu w belce.

Zmiana projektu

Aby dokonać zmiany projektu należy w belce pod menu wcisnąć przycisk

Następnie z listy projektów w zakładce "TECZKA PROJEKTÓW" aktywujesz wybierając przycisk wskazany strzałą czerwoną.

Po koliknięciu w przycisk - wiersz projektu podświetli się na pomarańczowo - sygnalizując, że otwarto tę teczkę projektu do którego teraz bedą zapisywane obliczenia.

Dane ogólne

Przy tworzeniu nowego projektu podajesz podstawowe informacje nt odcinka.

Geometria

W tej części podajemy długości poszczególnych odcinków zawężenia oraz odcinków dojazdu i zjazdu ze zwężenia.

Parametry wlotów

Dla każdego wlotu podajemy parametry typu szerokość, spadek podłużny wlotu oraz natężenia ruchu pojazdów na wlocie.

Tutaj zadajemy wstępne długości sygnału zielonego dla którego będą liczone parametry sygnalizacji.

# Opis parametru Symbol Jednostka
1 Wstępna długość sygnałów zielonych G1, G2 [s]
2 Szerokość wlotu w1, w2 [m]
3 Spadek podłużny wlotu i1, i2 [%]
4 Natężenie ruchu pojazdów Q1, Q2 [P/h]

Dane ruchowe

W tej części podajemy dane ruchowe tj:

# Opis parametru Symbol Jednostka
1 Natężenie ruchu pojazdów Q1, Q2 [P/h]
2 Udział pojazdów ciężkich ic1, ic2 [%]
3 Prędkość dojazdu pojazdów vd [km/h]
4 Prędkość ewakuacji pojazdów ve [km/h]

Czas międzyzielony

Podstawą przyjęcia cyklu sygnalizacji jest ustalenie minimalnych czasów międzyzielonych dla strumieni kolizyjnych.

Czas międzyzielony – czas między chwilami zakończenia i rozpoczęcia sygnałów zielonych dla dwóch wzajemnie kolizyjnych strumieni ruchu, z których pierwszy jest strumieniem ewakuującym się, a drugi wjeżdżającym lub wkraczającym

W oknie wynikowym widzimy tabele z wyliczeniami cząstkowymi i na tej podstawie wyznaczamy macierz czasów międzyzielonych (oznaczoną kolorem zielonym niżej).

Do wyznaczenia czasów międzyzielonych korzystamy ze wzorów:

Sygnał zielony

Po wprowadzeniu danych wyjściowych w oknie Wyniki możemy zobaczyć informacje nt wyliczonego programu sygnalizacji świetlnej jak i zweryfikować miary ruchu panujące na wybranym odcinku. Poniżej zaznaczono je w oknie wynikowym.

Jak widać wyżej w wyniku obliczeń dostajemy paski barwne sygnalizacji świetlnej.

Mamy także pokazane istotne miary ruchu:

  • * straty czasu (ds) na wlotach oraz średnie,
  • * długość (Lk)określającą zasięg kolejki pojazdów.

jeśli chcemy dokonać zmian długości sygnałów zielonych to możemy wpisać dowolne długości w oknie jak niżej:

W podświetlonym na zielono rzędzie podajemy ręcznie długości sygnału zielonego na wlotach i na tej podstawie program przelicza nowy program sygnalizacji świetlnej. Przyjmowanie długości sygnału zielonego "ręcznie" powoduje, że nie mamy przyjętych długości sygnałów zielonych dostosowanych do natężeń ruchu.

W celu poprawnego doboru długości sygnałów zielonych - rozłożonych proporcjonalnie do należy w wierszu podświetlonym na niebiesko (wyżej) wybrać długość cyklu i na tej podstawie program dobierze najoptymalniejsze długości sygnałów zielonych na podstawie wzoru:

gdzie:

  • Gi - długość sygnału na wlocie "i",

  • Yi - stopień nasycenia na wlocie "i" (Y=Q/C),

  • Y - łączna suma stopni nasycenia na wlotach,

  • T - przyjęta długość cyklu sygnalizacyjnego [s],

  • ts - łączna długość czasów międzyzielonych [s].

W przypadku gdy podane wartości długości sygnałów zielonych lub długości cyklu powodują, że stopień obciążenia jest większy od 1 (X>1), pojawi się taka informacja i obliczenia nie zostaną pokazane - przyjęte parametry sygbalziacji są zbyt małe.

Cykl minimalny

Długość cyklu minimalnego wyznacza się na podstawie wzoru Webstera

Cykl optymalny

Długość cyklu optymalnego wyznacza się na podstawie wzoru Webstera

Tabele zbiorcze

Możesz w tabelach poniżej sprawdzić jakie będą panować warunki ruchowe.

Program sygnalizacji pokazany w tabelach wychodzi z długości cyklu sygnalziacyjnego zaś sygnały zielone rozdzielone są proporcjonalnie do stopnia nasycenia.

W każdej chwili możesz wybrać dowolny program klikając ikonę w odpowiedim wierszu.

Optymalizacja

W celu ustalenia optymalnego programu sygnalziacji można posiłkować się poniższymi wykresami

  • długości kolejki pojazdów w zależności od długości cyklu,
  • strat czasu w zależności od długości cyklu,

Jak widać z poniższego wykresu (strona prawa, wykres górny) można odczytać minimalną długość kolejki pojazdów (strzała zielona) co wskazuje, że jesteśmy w stanie ten parametr wykorzystać w optymalizacji.

Wyniki minimalnej kolejki można przyrównać do wyznaczonej długości cyklu optymalnego (Topt - strzała z wypełnieniem złotym) oraz do cyklu minimalnego (Tmin - strzała z wypełnieniem różowym).

Mając do dyspozycji te wykresy możesz wybrać najkorzystniejszy dla zadanej sytuacji program sygnalizacji świetlnej.

Do druku

W każdym momencie wyniki obliczeń możesz zapisać do pliku PDF stanowiącego załącznik do projektu.